۱۳۸۸ آذر ۲۹, یکشنبه

از عاشورا

محرم شده. از محرم مینویسم. خیلی نکات هست. علی الحساب، این دو نکته:

1- عاشورا از نظر من، اصلا یک حرکت نظامی، یک انقلاب، یا حتی یک کودتا هم نبود. کسی که بخواهد حکومت به دست بگیرد، به جای نماینده فرستادن برای بیعت گرفتن، سوار اسب میشود با چند نفر از یاران میرود شهر را میگیرد. با خانواده بلند نمیشود برود حج، بعد مسیر کج کند. عاشورا برای من، یک حرکت مبارزه مدنی است. (بچگی هیچ وقت حرف منسوب به گاندی در مورد امام حسین(ع) رو نمی فهمیدم، الان بالاخره می فهمم)

2- فعلا، این حدیث را دو دستی بچسبید:
من رأى سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله، ناكثا عهده مخالفا لسنة رسول الله يعمل فى عباد الله بالاثم و العدوان فلم يغير عليه بفعل و لا قول كان حقا على الله أن يدخله مدخله
هرکه حاکم ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال می‌کند، پیمان خدا را می‌شکند، مخالف سنت رسول خدا عمل می‌کند، و با بندگان خدا رفتار ناشایست و ظالمانه می‌کند، اما کاری یا سخنی علیه آن حاکم از او سر نزند، بر خدا حق است که او را به جایگاه همان ظالم بفرستد.

6 comments:

م.ح. گفت...

داروین نظریه داده آخر یا حقیقتو گفته ؟! طبق یک برنامه که داشت نظریه داروین رو تفسیر می کرد ! گفت : میمون هایی وارد آب شدند و همان ها شدند انسان های امروزی ! و این رو علم با آزمایش " دی ان ای" اثبات کرده .
سوال اول :
دی ان ای چطوری نشون داده که ما و میمون ها هم ریشه ایم .
و اینکه فرض بر اینکه دی ان ای ما و میمون ها شبیهه ! ولی یه سوال پیش میاد که آیا این به معنای اینه که ما از میمون ها یا میمون ها از ما ریشه شدند یا نه ؟

فوت آیت الله منتظری رو هم تسلیت می گم.خدائیش سر کلاس تاریخ اسلام بودم و یک روحانی که نماینده رهبری در دانشگاهه استادمونه و داشت تاریخ اسلام رو تحلیل می کرد که یکی از بچه ها از قم اس ام اس زد که آیت الله منتظری فوت کرده و واقعا شکه شدم .
بعد یه مصاحبه دیدم از منتظری و کلی متحول شدم از شخصیت منتظری .چرا الآن بعد از مرگش باهاش آشنا شدم بدین صورت در عجبم . این بابا خدائیش اصلاح طلب بوده ! یعنی بر خلاف عده ای از علما که جیره می خورن ! این بابا از اول اعدام ها رو محکوم کرده و همین خیلی حرفه . بعد در مورد طالقانی هم خوندم و دیدم که او هم اصلاح طلب بوده . واقعا توی کف این دانسته هام موندم .اگر می تونی بنویس از منتظری ، اگر خاطره ای چیزی داری بنویس.

سید مجتبی شجاع الساداتی گفت...

خوب و بد در آمیختی به به!

Mohammad KhoshZaban گفت...

ه م.ح.:
به همون اندازه که چرخیدن زمین دور خورشید "نظریه" است، مال داروین هم نظریه است. (البته این در مورد حاله، اون در مورد گذشته)
در مورد دی إن إی و ... خیلی توضیحش مفصله، بعدا إن شاء الله.

خدا مرحوم آقای منتظری رو رحمت کنه. خاطره ای که خودم ندارم، من اصلا ندیدمشون. ولی شریف بود ها، شریف.

سيد عباس بني هاشم گفت...

محمد جان، کتاب سحاب رحمت رو داری؟ سخنرانی های آقای دولتی در محرم رو چی؟
ترجیح می دی در این چند روزها بشینی با اونها گریه کنی یا به بچه ها بحث کنی؟ فلسفه اخلاق چی میگه...؟!

Mohammad KhoshZaban گفت...

به سيد عباس بني هاشم:
...
اگر حضرت زینب بود، چه میکرد؟ سخنرانی میکرد، یا در خلوت خودش فرو میرفت؟ عباس جان، حرفت رو می فهمم، و ای کاش میتونستم برات درونم رو ترسیم کنم. دوست دارم باهات صحبت کنم، و بهت بگم، که چطور دارم دو تکه میشم زیر فشار این دو نیرو یکی من برو برای خودم میخواد، میخواد خودم بپرم، و دیگری، میخواد بکشم، هل بدم دیگران رو.
نمیدونم عباس، نمیدونم
دارم در این میانه، هر چه سرمایه دارم رو از دست میدم. هر چه هست و نیستمه رو روی میز گذاشته ام، به امید یه نگاه.

ناشناس گفت...

چیکارمیشه کرد محمد اقا منم میدونم ولی این حدیث راجع به همه است یا استثنا هم داره ؟
وقتی نگاه میکنی میبینی تمام عمرت رو که تا حلا نفس کشیدی به این عشق بوده که راحتی رو برای خونه ببری و حداقل اون همه بی امکاناتی رو براشون جبران کنی وقتی فقط با یه تحصن ساده برای یه سخنرانی خونوادتو تهدید میکنن و وقتی برمیگردی خونه میفهمی به خونه به دروغ درمورد تو تو دانشگاه کلی انگ زدن و شانس اینه که بابا و داداش میدونن که روحیه ی تو به این چیزا نمیخوره و حقه ی کثیف خودشونه چیکارمیتونی بکونی ایا تمام این راه رو با همه ی سحتی اومدی برگردی و ...
نمیدونم از این چیزا ننویس با خودم درگیر میشم اقا