۱۳۸۸ فروردین ۱۹, چهارشنبه

The Patriot

وقتی فیلم فوق العاده عالی The Patriot (ولو به لحاظ تاریخی نه خیلی دقیق) رو پس از مدتها (چند سال؟) دیدم، با خودم فکر میکردم، واقعا چرا یه فیلم درست و حسابی راجع به انقلاب و جنگ نداریم؟
به جز آژانس شیشه ای، که آمیزه اوج عشق و انتقاد بود، واقعا چی؟
یادمه وقتی رفقا هی از دوئل تعریف میکردن، وقتی دیدمش، حالم به هم خورد. به نظرم واقعا مزخرف بود. هر چند میگفتن اولین فیلمیه که واقعیت جنگ رو به تصویر کشیده، شاید من چون واقعیت جنگ رو مفصل شنیده بودم، برام جالب نبود.
خلاصه، خیلی بدبختیه این وضعیت.

4 comments:

Rahgozar گفت...

Vaghean chera?
Patriot ke shahkar bood!
Vali ta vaghti mardom doost nadaran karish nemishe kard, dige sir shodan az hameye ina!
Bayad mesle ekhraji ha tanz beshe ke bebinanesh!?!
Vaghean ke!

Mohammad KhoshZaban گفت...

اخراجی ها که آشغال بود!

ناشناس گفت...

مردم از اینکه از مدافعان خاک کشورشون تقدیر بشه چه با فیلم چه با هر چیز دیگر مشکل ندارند . درواقع هیچ عاقلی این مسئله رو رد نمی کنه . مشکل اینه که همه جنگ مقدسه . هر کی رفته کشته شده اسمش شده شهید . معنای شهادت بهم ریخته . خوب و بد داشته که همش نشون داده نمیشه . طنز یعنی چی ؟
مگر اون هایی که رفتند جنگ مسخره بودند که حالا بیایم با طنز یادشون رو زنده کنیم .
خیر , اینطوری نیست.
چرا فیلم های جنگی آلمانی ها انگلیسی ها آمریکایی ها ژاپنی ها آفریقایی ها جذابه ؟ چرا ؟
ما اینجا با چند مسئله روبه رو هستیم . :
1- خود مسئله جنگ
2- نحوه فیلم ساختن
خود مسئله جنگ را فقط 4 تا دونه بچه بسیجی و جبهه رفته حکومتی که نمی دونن . همه می دونن .
مسئله ساختش هم بر می گرده به تخصص . تخصص فیلم سازی یکمش با احساس و استعداد فراهم میشه و اصلش با علم . باید تخصصی باشه نه اینکه فلانی حرفش گیراست . فیلم هایی دهه 60 خوبی ساخته الآن هم خوبه . نخیر باید رفت از دانشگاه مدرک گرفت و رفت تحقیق کرد و فکر کرد . سال ها زحمت کشید و سر انجام بشه یه فیلم خوب که بترکونه . حیف میلیارد ها تومان که در این راه ها با بی عرضگی ها هدر رفته .

تریش گفت...

من به فیلمهای حاتمی کیا اعتقاد بیشتری دارم تا کارگردانان دیگه. البته شهید آوینی رو در مورد مستنداتش تحسین می کنم و فراموش نخواهم کرد. گاهی اوقات فکر می کنم ای کاش میشد که شهید آوینی "تکثیر" میشد برای هر دوره ای از دنیا. نمیدونم معنی این جمله ام رو متوجه میشید یا خیر!
امروز داشتم برای یکی از دوستام خاطراتم رو از جنگ می گفتم و اینکه این چیزهایی رو که به اسم کاروانهای راهیان نور راه انداختن به دل من هرگز نمی چسبه! ای کاش شهید اوینی زنده بود و از خاطرات جنگ زدگان (مردم عادی) مستند می ساخت.
دریادار شمخانی چند روز پیش راست میگفت که جنگ فقط در "سرداران و فرماندهان بزرگ " خلاصه نمیشه! و این یک نکته عظیم بود!!!