۱۳۸۷ مهر ۱۰, چهارشنبه

مهریه

با پدرم صحبت میکردیم در مورد مهریه.
اگه هدفش نشون دهنده علاقه و این حرفهاست، خب، واقعا بیش از چهارده سکه به نیت چهارده معصوم (سمبلیک برای یه ازدواج رمانتیک)، چه لزومی داره؟
اگه هدفش پشتیبانی مالی برای زنه، چون داره کالایی رو میفروشه (همه ازدواج ها که رمانتیک نیستن)، و اگه طلاق بگیره ممکنه دیگه نتونه ازدواج کنه، واقعا شاید تو تهران کمتر از چند صد سکه کفاف یه اتاق رو نده.
اما کلا، مهریه لزومی داره؟
تو کتاب سینوهه پزشک فرعون میخوندم که به یه زنه گفت که تو کشور ما، مردی که میخواد با زنی ازدواج کنه، بهش مقداری فلز (طلا، نقره، مس و ...) میده. زنه گفت چرا؟ گفت تا زنه باهاش عروسی کنه. زنه گفت پس بگو چرا اغلب فاحشه ها مصرین. شماها به لحاظ فرهنگی با هم ازدواج نمی کنین، با فلز ازدواج میکنین.
و این خیلی من رو به فکر فروبرد...

پانوشت: عید همه تون مبارک

7 comments:

ناشناس گفت...

مهریه برای زن امروزی در مملکت ما یک سرمایه است،احادیث به جای خود اما این مهریه های سنگین به معنای بی برکت بودن زندگی نیست.زمانی باید در این مسائل وارد شد که همه چیز حل شده باشد و فقط همین یک موضوع مانده باشد.به قول یک ایمیل در کشور توسعه یافته ای مثل آمریکا که مراحل مختلف فمینیسم را دیده وقتی یک زن از مردش جدا شد اتفاقی برایش نمی افتد و به سرعت طلاق صورت می گیرد.اما در ایران به لحن طنزآمیز آن ایمیل 15-16 سال باید طول بکشد تا جدایی رخ دهدو آخر زن بدبخت بدون سرمایه اواره شود.هرجا برود به او بگویند مطلقه، هر نامردی به او متلک بیندازد، به او کار ندهند، کسی دیگر با او ازدواج نکند زیرا که احتمالا او مشکل داشته زیرا مرد ها اصولا مشکلی ندارند و ...
حال این زن که تمام ارزشش به بکارتش است( در این فرهنگ غلط) چگونه بیاید و به چهارده سکه و یک قرآن و آینه و شمعدان و شاخ نبات راضی شود و سرنوشتش را به چند صلوات واگذار کند؟امروز آقایان به قول فرنگی ها شارژند و بلند صلوات می فرستند، فردا سنت پیامبر (ص) و شریعت مبنی بر اجازه زن دیگر داشتن تا عدد 4 را پیش می کشند و در خانه دیگر صلوات بلندتر می فرستند.

ناشناس گفت...

In nashenas ghabli cheshe? Halesh khube?
(Mehrie sarmayeye zane?! Alo? Khubi baba? Khosh migzare?)

ناشناس گفت...

اگر قانون گذرانده شد که زن مطلقه می تواند پاسپورت بگیرد و از کشور خارج شود،بعد از طلاق نصف دارایی مشترک با همسرش به او می رسد،آن وقت بنده قبول می کنم مهریه لزومی نداردو آن وقت چقدر در زندگی آرامش حاکم می شود.

ایمان محمدی گفت...

بحثش خیلی خیلی مفصله... چون جامعه‌ی ما در حال گذاره (بعضی‌ها این اصطلاح «گذار» رو زیر سؤال می‌برن. گذار خیلی ساده یعنی این که یه زمانی زن‌ها از لحاظ اقتصادی فقط مصرف‌کننده بودن، اما به مرور درصد زن‌هایی که تولیدکننده هستن بیش‌تر می‌شه) تعیین یک قانون برای همه کار خیلی سختیه. قانون باید هم برای زن شاغل مناسب باشه هم برای زن خانه‌دار. در مجموع به نظرم می‌رسه همون چیزی که ناشناس اول با عصبانیت گفته به‌ترین راه حله. یعنی دادن حقوق قانونی برابر به مرد و زن. یعنی این که مرد بودن یا زن بودن یک آدم هیچ تأثیر در حقوق و وظائف قانونی‌ش در ازدواج یا طلاق نداشته باشه. البته باید به این صفت «قانونی» توجه کرد. این که یک مرد و زن خاص چه‌جوری بین خودشون نقش‌ها رو تقسیم می‌کنن جدا از تبعیضیه که قانون بخواد برقرار کنه.

ایمان محمدی گفت...

منظورم ناشناس قبل از من بود!

ناشناس گفت...

تو این وبلاگ در مورد همه چی میشه مطلب پیدا کرد! علی

Mohammad KhoshZaban گفت...

به علی: روزنامه دیواری های دوران دبستان یادته؟