۱۳۸۷ خرداد ۱۷, جمعه

کمونیسم، برد یا باخت؟

میگن کمونیسم شکست خورد. میگن مارکسیسم به گورستان تاریخ سپرده شد...
واقعا؟
پس چرا اینقدر شعارهای مارکسیسم بر سر زبونهاست؟ سخن از ملت، مردم، طبقه زحمت کش، همه مرهون مارکسیسم نیست؟ اینقدر که امپریالیسم خودش رو تغییر داد، تا بتونه مقابل مارکسیسم تاب بیاره، آیا کافی نبود؟
یادمه از شریعتی میخوندم که اونچیزی که مارکس پیش بینی نکرده بود، این بود که طبقه بورژوا، با دادن امتیاز به طبقه کارگر، از انقلاب نهایی کمونیستی جلوگیری کنه. واقعا هم همین بود، نه؟
تلویزیون رو روشن کنین، احتمالا 99 درصد اونچیزی که در دفاع از مردم و نمیدونم آگاهی و در صحنه بودن مردم میشنوین، گردن کمونیسمه. چرا؟ به خاطر اینکه قبلش، کی از مردم حرف میزد؟ مگه مردم رمه نبودن؟
یه جمله خیلی سر زبونها اینه که میگن همه چی تو ایران برعکسه. غیر از اسانس غر زدنی که تو این جمله هست، فکر کنم این در زمینه مارکسیسم صحیح باشه. همه جا، حتی در مانیفست کمونیسم، کمونیسم نه به عنوان یه مذهب، که به عنوان یه تئوری اقتصادی مطرحه، تو ایران، کمونیسم، به عنوان یه شبهه مذهبی، خنده دار نیست؟

پانوشت: دو خط نوشته، اصلا تحلیل کمونیسم، مارکسیسم، سوسیالیسم، امپریالیسم یا حوزه علمیه نیست! فقط یه برداشته، یه فکر، یه درد دل...

3 comments:

ایمان محمدی گفت...

کاملاً موافقم که رواج ِ ایده‌های ِ مارکسیستی باعث ِ اصلاح ِ تندروی‌های ِ کاپیتالیسم شد. اما اصلاً قبول ندارم که مارکس اولین کسی بود که از ملت و مردم حرف زد. واقعاً می‌شه به همین راحتی جان لاک و ولتر و ژان‌ژاک روسو و توماس جفرسون و الکسی دوتوکویل و جان استوارت میل رو نادیده گرفت؟

Mohammad KhoshZaban گفت...

!Karl Marx didn't invent love your neighbour
قطعا مارکس اولین کس نبود، (وگرنه من مسلمون نبودم!) حرف من اینه که در این دنیا بسیاری از چیزایی که به اسم "ethical values" در دنیای غرب، یا "اسلام ناب محمدی" در ایران، به خورد ملت میدن، تحت تأثیر سوسیالیسم و به تبعش کمونیسمه. وگرنه کسی قبلش این چیزا یادش نبود.
البته بازم میگم، نه تحلیله، نه قاعده کلیه، یه حسه!

Mohammad KhoshZaban گفت...

در این مورد که چرا معتقدم که یادشون نبود، بزودی در مورد محافظه کاری مینویسم.